Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Spirulina nie należy do grona produktów, które kocha się od samego początku. Ma zapach, do którego trzeba się przyzwyczaić i dość specyficzny smak. Ale jest tak wartościowym źródłem łatwo przyswajalnych witamin, minerałów i białka, że warto dać jej szansę i na stałe wprowadzić do jadłospisu, a od czasu do czasu zaprosić też do łazienki.

Spirulina w naturalnym środowisku

Spirulina jest niebiesko-zieloną mikro algą, uznawaną za jedną z najstarszych form życia na Ziemi. Ma spiralny kształt (stąd jej nazwa) i zamieszkuje tereny czystych, ciepłych jezior, rzek, źródeł i zbiorników wodnych. Do życia potrzebuje dobrego nasłonecznienia i optymalnej temperatury, nie wymaga stosowania żadnych nawozów i środków uprawy roślin. Prawda jest jednak taka, że obecnie ogromna powierzchnia wód na Ziemi jest zanieczyszczona, dlatego chcąc zachować „czystość” spiruliny, zaczęto hodować ją też w specjalnych zbiornikach, między innymi na Hawajach. Naturalnie występującą spirulinę można spotkać w wodach na terenie Tajwanu, Indii, Chin i Japonii, w Ameryce Południowej (Meksyk), w Afryce (rejon Czadu) i na wspomnianych Hawajach. Obecnie jest to najbardziej przebadana (obok chlorelli) alga.

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Skład spiruliny – nie tylko białko, witaminy i chlorofil

Spirulina zaliczana jest do grona superfoods (polska nazwa to superżywność). Uznaje się ją za jedno z najcenniejszych źródeł łatwo przyswajalnego białka (zawiera aż 8 aminokwasów egzogennych i 10 aminokwasów endogennych, a białko, które się w niej znajduje jest przyswajane w 85-95%!), cenne źródło kwasu GLA (gamma-linolenowego), chlorofilu, fitocyjaniny, kwasu linowego i kwasu arachidonowego, witamin z grupy B, żelaza, beta-karotenu, fosforu i wapnia, witamin A, C, D, K i E.

Skład spiruliny czyni ją jednym z najlepszych naturalnych suplementów diety. Jej spożywanie (w formie sproszkowanej – jako na przykład dodatek do koktajli lub w formie tabletek) zaleca się osobom na diecie roślinnej, sportowcom, osobom chcącym poprawić wydolność fizyczną organizmu, a także podczas oczyszczania organizmu, w stanach osłabienia organizmu, w celu profilaktyki chorób serca i miażdżycy oraz podczas diet odchudzających.

Właściwości spiruliny

  • spirulina wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn i metali ciężkich, w tym arsenu, co potwierdziły badania przeprowadzone w Bangladeszu. U osób, które przyjmowały spirulinę z cynkiem poziom zatrucia arsenem zmniejszył się o 47 proc. (źródło)
  • regularnie spożywana spirulina obniża ciśnienie krwi, za co odpowiada znajdująca się w jej składzie fikocyjanina
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu, miażdżycy i chorób serca (źródło)
  • dodaje energii, zwiększa wytrzymałość organizmu i wpływa na lepszą wydolność organizmu
  • dzięki dużej zawartości wysokiej jakości i dobrze przyswajalnego białka, spirulina pomaga w utracie masy ciała, redukcji tkanki tłuszczowej i budowie tkanki mięśniowej
  • wspomaga pracę układu trawiennego
  • chroni organizm przed działaniem wolnych rodników
  • wspiera układ odpornościowy
  • pobudza procesy krwiotwórcze
  • działa przeciwwirusowo
  • łagodzi ból zatok związany z alergicznym nieżytem nosa i dolegliwości towarzyszące katarowi (kichanie, nadmierna wydzielina z nosa, uczucie zatkanego nosa, swędzenie w nosie) – źródło.

Czy spirulina jest dla każdego?

W sklepach ze zdrową żywnością, aptekach i drogeriach możemy kupić różne rodzaje spiruliny. To, na co warto zwrócić uwagę to nie tylko forma spiruliny (proszek, czy tabletki), ale też to, czy jest to spirulina morska, czy słodkowodna. Ma to dość duże znaczenie, dlatego że spirulina morska posiada większe ilości jodu, więc jej spożywanie nie jest zalecane osobom, które są uczulone na jod lub mają objawy nadczynności tarczycy. Spiruliny morskiej powinny unikać też osoby z alergią na owoce morza i wodorosty. Dla nich bezpieczniejszym wyborem jest spirulina słodkowodna.

Chociaż suplementacja i spożywanie spiruliny nie powoduje skutków ubocznych, jej spożywania nie zaleca się osobom z chorobami autoimmunologicznymi oraz chorującym na fenyloketonurię. Z kolei osoby z cukrzycą typu 2 i chorujące na gościec powinny skonsultować spożywanie spiruliny z lekarzem (źródło).

Spiruliny, bez konsultacji z lekarzem, nie powinno podawać się też dzieciom, kobietom w ciąży i karmiącym matkom.

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Jak spożywać spirulinę?

Spirulinę w formie tabletek spożywamy zgodnie z zaleceniami na opakowaniu. Jest to zdecydowanie najłatwiejsza forma suplementacji tej algi, ale jeśli nie lubisz połykania tabletek, możesz spożywać spirulinę w formie proszku. Najłatwiej rozpuścić jest jej niewielką ilość w świeżo wyciskanym soku albo dodawać do koktajli. Sproszkowana spirulina sprawdza się też jako dodatek do sosów i dipów podawanych na zimno.

Przepis na koktajl ze spiruliną

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

(porcja dla 2 osób)

♥ łyżeczka spiruliny w proszku

♥ 2 małe banany (uprzednio obrane ze skórki i zamrożone)

♥ 1 małe awokado

♥ szklanka mleka migdałowego (można również użyć wody kokosowej lub wody filtrowanej)

Banany i awokado obierz ze skórki, wyrzuć pestkę, następnie wszystkie składniki umieść w blenderze i miksuj do uzyskania gładkiego koktajlu.

Przepis z bloga Surojadek.

Zielone smoothie ze spiruliną

♥ garść umytego i posiekanego jarmużu

♥  pomarańcza obrana ze skórki

♥ miękkie kiwi obrane ze skórki

♥ mały ogórek sałatkowy obrany ze skórki

♥  3 łyżeczki soku z cytryny

♥  łyżeczka spiruliny

♥ pół szklanki wody (jeśli koktajl będzie za gęsty można dodać więcej)

Owoce i warzywa kroimy na małe kawałki. Do blendera wrzucamy jarmuż i zalewamy niewielką ilością wody. Miksujemy 1-2 minuty, dodajemy pozostałe owoce i warzywa, pozostałą wodę i sok z cytryny. Miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji, a jeśli koktajl jest za gęsty, albo zbyt grudkowaty dodajemy jeszcze trochę wody. Jarmuż w tym koktajlu można zastąpić szpinakiem.

Do koktajli doskonale nadaje się sproszkowana BIO spirulina Intenson:

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Spirulina na piękną skórę i włosy

Spirulina spożywana w postaci tabletek lub proszku będzie miała nie tylko wpływ na Twoje zdrowie, ale też wygląd skóry i włosów. Dodatkowo możesz wykorzystać ją też w codziennej pielęgnacji, bo spirulina doskonale nadaje się na maseczę do twarzy i włosów oraz jako wsparcie w walce z cellulitem. Warto po nią sięgnąć przy problemach z trądzikiem, małą jędrnością skóry, aby oczyścić skórę i odżywić włosy.

Właściwości i działanie pielęgnacyjne spiruliny – skóra:

  • usuwa toksyny
  • wspiera walkę z cellulitem – spirulina ujędrnia skórę i likwiduje obrzęki
  • łagodzi podrażnienia i przyspiesza proces gojenia się skóry
  • regeneruje skórę
  • zmniejsza stany zapalne skóry
  • neutralizuje skutki działania czynników zewnętrznych i wolnych rodników
  • działa antyoksydacyjnie
  • zwiększa elastyczności skóry
  • zmniejsza i łagodzi opuchliznę pod oczami
  • reguluje pracę gruczołów łojowych
  • oczyszcza skórę

Właściwości i działanie pielęgnacyjne spiruliny – włosy:

  • wzmacnia i odżywia cebulki
  • wpływa na syntezę keratyny
  • zapobiega wypadaniu włosów
  • stymuluje wzrost włosów
  • wygładza włosy
  • zwiększa objętość włosów
  • nabłyszcza włosy

W sklepach możesz znaleźć sporo kosmetyków ze spiruliną i innymi algami w składzie. Kilka z nich znajdziesz w tym wpisie:

Algi w naturalnej pielęgnacji – sprawdź, dlaczego warto je stosować

Sama możesz przygotować też kosmetyki – głównie maseczki do twarzy, czy włosów, wykorzystując do tego sproszkowaną BIO spirulinę.

Maseczka ze spiruliną do twarzy

♥ 2 łyżeczki jogurtu naturalnego

♥ pół łyżeczki spiruliny w proszku

♥ pół łyżeczki naturalnego miodu

Wszystkie składniki wymieszaj do uzyskania jednolitej konsystencji i nałóż na oczyszczoną skórę twarzy. Zmyj po 15-20 minutach. Jeśli chcesz, żeby maseczka miała działanie rozjaśniające, dodaj do niej kilka kropli soku z cytryny.

Spirulina – superfoods na talerzu i w łazience! Poznaj właściwości tej niezwykłej algi

Maseczka ze spiruliną do włosów

♥ łyżeczka spiruliny

♥ łyżeczka ulubionej odżywki do włosów z dobrym składem

♥ 2 łyżeczki oleju roślinnego – może być rycynowy, ze słodkich migdałów, jojoba, arganowy

Po wymieszaniu wszystkich składników maseczkę nakładamy na całej długości włosów i na skalp. Włosy owijamy folią i ręcznikiem. Maseczkę zmywamy najwcześniej po 30 minutach, możemy trzymać nawet 2 godziny. Włosy są po niej bardzo miękkie, gładkie i nawilżone. Jedynym minusem jest to, że podczas nakładania maseczka spływa z włosów i wszystko brudzi.

Podsumowanie

Skład, właściwości i działanie spiruliny są na tyle wyjątkowe, że zdecydowanie warto zastanowić się nad jej suplementacją i włączeniem do pielęgnacji skóry lub włosów. Chociaż rybi zapach może odstraszać i nie być zbyt przyjemnym początkiem przygody z tą super algą, to jak do wszystkiego, można się do niego przyzwyczaić, a działanie spiruliny wynagradza tę niedogodność. Spróbujesz? A może już masz spirulinę na kuchennej i łazienkowej półce?

Podobne artykuły:

Czy znasz już superżywność?

Dodaj komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany