Jak się zdrowo opalać – 10 najważniejszych zasad

Jak się zdrowo opalać – 10 najważniejszych zasad

Słońce może być przyjacielem Twojej skóry, o ile będziesz korzystać z niego rozsądnie i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa. Dzięki temu zyskasz ładną i zdrową opaleniznę, zgromadzisz cenne zapasy witaminy D i nie nabawisz się oparzeń słonecznych. Jak się opalać, by robić to zdrowo i bezpiecznie?

Wraz z początkiem wakacji warto przypomnieć sobie o ochronie przeciwsłonecznej i podstawowych zasadach bezpiecznego opalania. To bardzo ważny temat, bowiem słońce, którego tak bardzo potrzebujemy dla dobrego samopoczucia i zdrowia, może też nam zaszkodzić.

UVA i UVB – przyjaciele, czy wrogowie?

Promienie słoneczne, które do nas docierają dzielą się na dwa rodzaje: UVA i UVB. Te pierwsze są szczególnie niebezpieczne, bo przenikają do najgłębszych warstw skóry i chociaż nie pozostawiają po sobie śladu na zewnątrz, to potrafią wyrządzić sporo złego wewnątrz skóry. Promieniowanie UVA może być bowiem jedną z przyczyn czerniaka, czyli bardzo niebezpiecznego nowotworu skóry. Ma też wpływ na fotostarzenie się skóry i to ono jest odpowiedzialne za powstawanie nieestetycznych i trudnych do usunięcia przebarwień. Warto wiedzieć o tym, że z promieniowaniem UVA mamy do czynienia przez cały rok, także zimą.

Promieniowanie UVB to z kolei te promienie słoneczne, dzięki którym skóra zmienia odcień i się opala. To również promienie UVB odpowiadają za syntezowanie przez nasz organizm witaminy D. Są one jednak również niebezpieczne, bo zbyt długa i nieodpowiedzialna ekspozycja skóry na ich działanie może skończyć się oparzeniami i podrażnieniami, które są nie tylko bolesne, ale mogą też pozostawić na ciele trwałe ślady.

Aby uchronić skórę przed negatywym działaniem promieniowania UVA i UVB i jednocześnie móc cieszyć się piękną, słoneczną pogodą, warto poznać najważniejsze zasady bezpiecznego opalania i nauczyć się rozsądnie ze słońca korzystać.

10 zasad bezpiecznego opalania

Jak się zdrowo opalać – 10 najważniejszych zasad

1. Stosowanie kremów ochronnych z wysokim SPF

Zasadą numer 1, której należy przestrzegać chcąc ochronić skórę nie tylko przed negatywnym działaniem promieniowania UVB, ale też promieniowaniem UVA, jest stosowanie kremów ochronnych z filtrami. Zachęcam oczywiście do tego, by sięgać po bezpieczne dla skóry filtry mineralne, czyli tlenek cynku i dwutlenek tytanu. Aby ochrona była optymalna warto wybierać produkty, w których składzie znajdują się obydwa filtry.

Wartość SPF kremu powinna być dobrana do rodzaju Twojej karnacji, chociaż coraz częściej mówi się o tym, że tak naprawdę odcień skóry nie ma znaczenia i niezależnie od tego, czy jest bardzo jasna, czy też śniada, najlepszą ochronę zapewniają kremy z filtrami o minimalnej wartości SPF 30. Nie ma co się przy tym obawiać, że posmarowanie skóry wysokim filtrem sprawi, że się w ogóle nie opalisz. Żaden krem nie zabezpieczy skóry przed słońcem całkowicie. Także skóra posmarowana kremem z filtrem SPF 50 się opali, jednak będzie potrzebowała do tego więcej czasu.

Pamiętaj, że żaden filtr przeciwsłoneczny i kosmetyk ochronny nie zapewni skórze 100% ochrony przed promieniowaniem UVA i UVB.

Dlatego poza stosowaniem kosmetyków z filtrami należy pamiętać też o pozostałych zasadach bezpiecznego opalania.

2. Częsta aplikacja kosmetyków ochronnych na skórę

Spędzając cały dzień na plaży należy zdawać sobie sprawę z tego, że nałożony na skórę krem zapewnia jej ochronę przed poparzeniami tylko przez określony czas. Nie warto ulegać też zapewnieniom producentów kosmetyków i wierzyć w to, że jeśli kosmetyk jest wododporny, to po wyjściu z kąpieli nasza skóra nadal jest chroniona przed słońcem. Aplikację kosmetyków ochronnych należy powtarzać przynajmniej co 2 godziny i po każdym wyjściu z wody.

3. Wspieranie ochrony przeciwsłonecznej olejami roślinnymi

Oleje roślinne, które zawierają naturalne filtry przeciwsłoneczne, mogą wspomóc ochronę skóry przed negatywnym działaniem promieniowania UVB. Jednak ze względu na to, że nie ma badań, które dokładnie określają wartości ich SPF, warto stosować je pomocniczo oraz w te dni, gdy słońce świeci mniej intensywnie, ale lepiej nie zastępować nimi kosmetyków ochronnych z filtrami mineralnymi. Po olej możesz sięgnąć więc pomiędzy kolejnymi aplikacjami na skórę kremu ochronnego, dzięki czemu wzmocnisz ochronę skóry, a do tego już w trakcie opalania uchronisz ją przed utratą wilgoci, przesuszeniem i podrażnieniami. Olejami, które najlepiej sprawdzają się podczas ochrony skóry przed promieniowaniem UVB są olej z marchwii i olej z pestek malin.

Bezpieczne opalanie. Pomogą naturalne oleje

4. Unikanie przeterminowanych kosmetyków i uczulających składników

Ważne podczas ochrony skóry przed słońcem jest stosowanie produktów, które zawierają łagodne i bezpieczne dla skóry składniki. Lepiej unikać tych, w składzie których znajdują się sztuczne barwniki, silne substancje zapachowe, parabeny, oleje mineralne, PEG-i. Skórze nie służą też kosmetyki ochronne z filtrami przenikającymi. Zwróć też uwagę na termin ważności stosowanych kosmetyków i lepiej nie stosuj tych, które zostały po poprzednich wakacjach. Kosmetyki, które są przeterminowane mogą powodować na skórze nieprzyjemne wysypki i podrażnienia.

5. Godziny bezpiecznego opalania

Chcąc rozsądnie korzystać ze słońca warto robić to w tych godzinach, kiedy promieniowanie jest mniej szkodliwe, czyli do godziny 11.00 rano i od godziny 15.00 po południu. W czasie, gdy słońce świeci najintensywniej lepiej pozostać w cieniu. Jeśli jednak bardzo zależy Ci na tym, aby przebywać na plaży właśnie między 11.00 a 15.00 pamiętaj o wysokim filtrze ochronnym, okryciu głowy i piciu dużej ilości wody.

Jak się zdrowo opalać – 10 najważniejszych zasad

6. Rozsądne nabywanie opalenizny

Jednym z najczęściej popełnianych przez nas błędów podczas opalania jest zbyt długie przebywanie na słońcu, bo wierzymy w to, że im więcej czasu na nim spędzimy, tym szybciej się opalimy. Zdrowa i ładna opalenizna jest jednak efektem częstej, a nie długiej ekspozycji skóry na słońce. Gdy nieprzyzwyczajoną do słońca skórę wystawiamy od razu na trwający kilka godzin kontakt z jego palącymi promieniami, zamiast ładnej opalenizny możemy nabawić się bolesnych i nieprzyjemnych podrażnień, a skóra zamiast brązowego, zyska czerwony i mało estetyczny kolor. Dlatego zdecydowanie bardziej rozsądne jest częste i trwające na początku jedynie kilkanaście minut opalanie.

Antyoksydanty i ich rola w ochronie przeciwsłonecznej

7. Ochrona miejsc szczególnie narażonych na poparzenia

Przed opalaniem warto zadbać o ochronę miejsc najbardziej narażonych na poparzenia i pokryć je grubszą warstwą kremu ochronnego. Do takich miejsc należą na pewno ramiona, kark i nos. Uwagę warto przyłożyć też do ochrony wszelkiego rodzaju znamion i pieprzyków. Poza konsultacją z dermatologiem, te miejsca także należy zabezpieczyć przed działaniem słońca grubszą warstwą kosmetyków, albo chowając je pod lekkim i przewiewnym ubraniem.

8. Okrycie głowy

Kapelusz z szerokim rondem nie tylko dodaje uroku na plaży, ale pełni też ważną rolę ochronną. Przede wszystkim zapewnia ochronę przed udarem cieplnym. Jego ważną rolą jest też osłonięcie twarzy przed palącym słońcem oraz ochrona włosów, którym promieniowanie UVB również szkodzi.

9. Odpowiednie nawadnianie organizmu

Wychodząc na plażę, a także przebywając przez wiele godzin na świeżym powietrzu w upalny i słoneczny dzień, niezbędne jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Wodę należy pić często, małymi łykami, nie doprowadzając do nadmiernego uczucia pragnienia, które jest pierwszym objawem odwodnienia organizmu. W nawadanianiu organizmu pomocne jest także jedzenie świeżych warzyw i owoców, w tym arbuza, melona, truskawek i ogórków. Pragnienia nie ugaszą natomiast słodzone i gazowane napoje.

10. Dieta bogata w antyoksydanty

O dobrą dietę warto dbać zawsze, także podczas wakacyjnych wyjazdów i na plaży. Tym, co wspomoże ochronę skóry przed negatywnym wpływem promieniowania UV są antyoksydanty, w tym głównie witamina C i E oraz beta-karoten, który również neutralizuje działanie wolnych rodników i przyczynia się do ładniejszego odcienia nabytej opalenizny. Produktami, które warto włączyć do letniego jadłospisu są marchew, pomidory, brzoskwinie, papryka, szpinak, brokuły, sałata, truskawki oraz wspomniane już ogórki, arbuz i melon, które pomogą nawodnić organizm.

Jak się zdrowo opalać – 10 najważniejszych zasad

Pielęgnacja skóry po powrocie z plaży i utrwalanie opalenizny

Aby opalenizna była ozdobą, warto zadbać o odpowiednią pielęgnację skóry, zarówno przed wyjściem na plażę, jak i po opalaniu. Tym, co niezbędne jest oczywiście nawilżanie, a nawet natłuszczanie skóry. Dbając o to, aby słońce nie pozbawiło skóry odpowiedniego poziomu nawilżenia, warto stosować oleje roślinne i olejki pielęgnacyjne na ich bazie. Mają one za zadanie zmiękczać i natłuszczać skórę, chronić ją przed utratą nawilżenia, łagodzić podrażnienia i chronić przed stanami zapalnymi. Pomocne będą też balsamy na bazie olejów i maseł roślinnych, łagodne żele do mycia, które nie zawierają drażniących substancji myjących i nie osłabiają naturalnego płaszcza ochronnego skóry.

Po powrocie z plaży warto sięgnąć też po kosmetyki, które mają za zadanie przynieść ukojenie i ochłodzenie rozpalonej skórze, a także olejki i balsamy, które pomogą utrwalić opaleniznę.

Co na podrażnienia?

Jeśli pomimo podjętych starań i przestrzegania zasad bezpiecznego opalania, Twoja skóra jest podrażniona i zaczerwieniona, swędzi i piecze – zastosuj jeden ze sprawdzonych sposobów, które przyniosą jej ukojenie. Poza domowymi metodami, takimi jak okłady z maślanki, czy kąpiel w mleku, doceń też regenerujące działanie oleju kokosowego, masła shea i żelu z aloesu. Więcej na temat łagodzenia podrażnień słonecznych przeczytasz w tym wpisie -> Naturalne sposoby na podrażnienia słoneczne

Bezpieczne opalanie – to Ci się może przydać

 

  • Woda różana
  • Ręcznik kąpielowy 100×180 cm – Bath Towel
  • Olejek przyspieszający opalanie z drobinkami złota
  • Naturalny olej z pestek malin
  • Olej kokosowy
  • Krem do opalania SPF 30

Woda różana Make Me Bio z płatków róży damasceńskiej jako nawilżająca mgiełka przyda się podczas opalania oraz po powrocie z plaży, gdy skóra będzie wymagała ukojenia. Możesz po nią sięgnąć zarówno do pielęgnacji twarzy i ciała, jak i włosów, które latem również narażone są na przesuszenie i uszkodzenia.

Ręcznik kąpielowy Bath Towel Tade z wysokiej jakości bawełny i o dużych wymiarach 100×180 cm na plaży będzie niezastąpiony. Możesz zastąpić nim koc, osuszyć skórę po kąpieli (dobrze chłonie wodę) oraz zarzucić na ramiona, by osłonić skórę, gdy słońce zaczyna za mocno przypiekać.

Naturalny olejek do opalania z drobinkami złota NACOMI pomoże w uzyskaniu ładnej i jednocześnie zdrowej opalenizny. Poza olejami roślinnymi o wyjątkowych właściwościach pielęgnacyjnych zawiera też dwutlenek tytanu, który chroni przed promieniowaniem UV.

Olej z pestek malin ETJA to jeden z najcenniejszych olejów kosmetycznych, który zawiera naturalny filtr przeciwsłoneczny, karotenoidy, witaminę E i kwas elagowy. Pomaga więc chronić skórę przed słońcem, działa przeciwzapalnie, łagodzi, koi i regeneruje.

Olej kokosowy Bioline wygładza, odżywia i zmiękcza skórę. Wspomaga jej regenerację, łagodzi stany zapalne i podrażnienia. Wspaniale nawilża i odbudowuje zniszczone włosy.

Podsumowanie

Słońce jest Twoim przyjacielem, korzystaj więc z niego jak najczęściej właśnie teraz, gdy jest go najwięcej. Pamiętaj jednak o tym, by zachować zdrowy rozsądek i nie przesadzić. Dzięki temu przez całe lato będziesz cieszyć się piękną i co najważniejsze, zdrową opalenizną.

Czy wychodząc na plażę pamiętasz o stosowaniu kremów z filtrami? Co robisz, aby opalać się bezpiecznie i zdrowo?

Przeczytaj także

Olejek lawendowy – właściwości, działanie i zastosowanie w naturalnej pielęgnacji

Olejek lawendowy – właściwości, działanie i zastosowanie w naturalnej pielęgnacji

Komentarze (8)

  1. a
    aguś
    żel z aloesu – potwierdzam! ja stosuję skin79 i jestem zachwycona działaniem aloesu 🙂 świetnie łagodzi, szybko się wchłania. Ze wszystkim się zgadzam, tylko co do tych godzin przebywania na słońcu zawsze ciężko oprzeć się pokusie siedzenia na słoneczku i przed 11 już schodzić z plaży, a po 15 czasem to słońce już niestety tak nie grzeje.. 🙂
    Odpowiedzi ()
    1. Olga Pietraszewska
      Słyszałam już bardzo dużo poztywnych opinii na temat tego żelu, Twoja jest kolejną zachęcają do tego, by przy okazji kolejnych zakupów dorzucić go do koszyka 🙂 A godziny opalania – no cóż, znam ten ból 🙂
  2. S
    Sylwia
    Lubię się opalać, jednak moja skóra jest wrażliwa, więc potrzebuję jak najlepszej ochrony. Ostatnio w promocji w /ukryta reklama/ znalazłam krem do opalania /ukryta reklama/ z wysokim filtrem, więc go zamówiłam i jestem ciekawa jak się sprawi na najbliższych wakacjach 🙂 A jeśli chodzi o ten żel z aloesu to faktycznie, rewelacyjnie się sprawuje.
  3. O
    Odpowiedzi ()
  4. K
  5. o
  6. B
    Beata
    Ja mieszkam we Włoszech zawsze chodzę na plażę po godzinie 16:00 bo wcześniej się nie da slonce dosłownie pali a nie opala. Zawsze jestem pieknie opalona uzywam kremy z filtrem 30.

Dodaj komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany