Jak pozbyć się drugiego podbródka? Ćwiczenia i masaże to tylko niektóre domowe sposoby

jak pozbyć się drugiego podbródka

Drugi podbródek może pojawić się u osób szczupłych, z nadwagą, u kobiet i mężczyzn niezależnie od wieku. Przyczyn może być wiele. Dobra wiadomość jest taka, że jest kilka sposobów, które sprawią, że skóra poniżej podbródka stanie się bardziej jędrna, a w rezultacie drugi podbródek się zmniejszy. Podstawą są ćwiczenia, masaże i pielęgnacja. Dowiedz się, co możesz jeszcze zrobić, aby pozbyć się drugiego podbródka.

Podwójny podbródek, zwany też drugim podbródkiem lub tłuszczem podbródkowym, możemy zaobserwować u ludzi w każdym wieku. Co ważne, nie trzeba mieć nadwagi, aby go mieć. Luźniejsza skóra może być wynikiem genetyki lub starzenia się organizmu. Nie ulega wątpliwości, że wśród najczęstszych przyczyn pojawienia się podwójnego podbródka wymienia się nadmierną masę ciała, więc naturalną koleją rzeczy wydaje się odchudzanie. Jednak nie zawsze przynosi ono obiecane efekty lub odbywa się za wolno – wtedy warto pomóc sobie domowymi sposobami jak ćwiczenia, masaże i pielęgnacja ukierunkowana na ujędrnianie skóry. Polecamy je każdemu, bez względu na to, czy chcesz pozbyć się podwójnego podbródka, czy tylko ujędrnić szyję i zadbać o swój wygląd.

Skąd się bierze podwójny podbródek?

Drugim podbródkiem nazywamy obszar poniżej brody, który przez to, że jest bardziej rozbudowany, może zacierać granicę pomiędzy twarzą a szyją. Jest to problem estetyczny, ponieważ drugi podbródek sprawia, że twarz wydaje się optycznie większa, bardziej pucołowata; zmieniają się jej rysy i owal.

Podwójny podbródek (drugi podbródek) to warstwa tkanki tłuszczowej między gardłem a brodą. Z wiekiem skóra w tym miejscu opada, przez co tworzy się nieestetyczny fałd przypominający drugą brodę. Fałd ten sprawia, że twarz traci kontur i wydaje się pełniejsza.

Co warto zaznaczyć, drugi podbródek może pojawić się zarówno u osób otyłych, jak i szczupłych, nawet u osób zdrowych. Może wynikać z budowy anatomicznej, na przykład wtedy, kiedy masz słabo zarysowaną żuchwę i cofniętą brodę – w takim przypadku możesz niewiele zrobić w domu, aby poprawić ten stan, za to pomóc mogą profesjonalne zabiegi medyczne. Warto zaznaczyć, że drugi podbródek może być wynikiem problemów z tarczycą i wtedy zalecana jest terapia hormonalna. 

Dobra wiadomość jest taka, że w większości przypadków można poprawić wygląd twarzy domowymi sposobami i zmniejszyć podwójny podbródek.

Przyczyny powstawania drugiego podbródka:

  • Brak ruchu, ponieważ może to prowadzić do dużego przyrostu masy ciała.
  • Zła dieta, zwłaszcza bogata w cukry, tłuszcze nasycone może odbić się na stanie skóry (i wadze).
  • Nieprawidłowa postawa ciała, tutaj zwłaszcza garbienie się i patrzenie w dół na ekran oraz spanie na wysokiej poduszce.
  • Procesy starzenia, przez które skóra traci wiotkość, a twarz zaczyna wizualnie opadać; dochodzi również do zmian kostnych w obrębie twarzy. Zwykle po 40. pojawia się tzw. indycza szyja.

Czas przejść teraz do najważniejszej części naszego artykułu, a więc do tego, jak domowym sposobem pozbyć się podwójnego podbródka? Przydatne tutaj są: ćwiczenia, masaże, pielęgnacja ukierunkowana na ujędrnianie oraz dobre nawyki jak dieta i właściwa postawa ciała. W skrajnych przypadkach możesz zdecydować się na zabiegi medycyny estetycznej, ale powinno być to zawsze skonsultowane ze specjalistą. 

Ćwiczenia na podwójny podbródek

Jednym z prostszych sposobów na likwidację podwójnego podbródka są ćwiczenia. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom możesz ujędrnić skórę, a także wzmocnić mięśnie w okolice podwójnego podbródka. Ćwiczenia tego typu z reguły sprowadzają się do kontrolowanego wypychania żuchwy do przodu lub do góry przez ok. 10 sekund, ale nie tylko. 

Przykładowy zestaw ćwiczeń na podwójny podbródek:

  1. Stań prosto plecami przy ścianie. Powoli obracaj głowę w lewo i prawo. Następnie podnieś głowę do góry i opuść, przybliżając brodę do mostka.
  2. Odchyl głowę do tyłu i spójrz w stronę sufitu. Wypchnij dolną szczękę do przodu, aby poczuć rozciąganie pod brodą. Policz do 10. 
  3. Odchyl głowę do tyłu i spójrz w sufit. Obróć głowę w prawo i przesuń dolną szczękę do przodu. Przytrzymaj do 10 sekund i zwolnij. Powtórz z głową obróconą w lewo.
  4. Z głową odchyloną do tyłu spójrz w sufit. Ściśnij usta, jakbyś szykowała się do pocałunku, aby rozciągnąć obszar pod brodą. Cmoknij raz i opuść głowę.
  5. Podłóż gumową piłkę pod brodę. Przyciśnij mocno brodę do piłki. Rozluźnij i powtórz.
  6. Otwórz szeroko usta. Wyciągnij język tak daleko, jak możesz. Podnieś język do góry i w kierunku nosa.
  7. Otwórz szeroko usta. Głośno i wyraźnie wymawiaj samogłoski: a, e, i, o, u, y.
  8. Otwórz szeroko usta, jednocześnie przyciągając brodę do szyi.
  9. Usiądź, kładąc łokcie na stole. Połóż brodę na złożonych pięściach. Staraj się dociskać brodę jak najmocniej potrafisz (masz czuć opór).
  10. Podłóż dłoń pod brodę, układając ją wierzchem do góry. Naciskając nią na podbródek, powoli otwieraj i zamykaj usta. Brodą staraj się napierać na dłoń.

Dla najlepszych efektów ćwiczenia na podwójny podbródek powtarzaj kilka razy dziennie, a każde ćwiczenie powtórz kilkanaście razy. Wykorzystaj przerwy w pracy, stanie w korku czy nawet ćwicz podczas oglądania telewizji!

Ćwiczenia na szyję i podwójny podbródek często nazywane są „jogą twarzy”. Nie tylko mają poprawić krążenie w tym obszarze, ale też działają relaksująco. Jedna seria ćwiczeń zajmuje kilka minut. Średnio na pierwsze efekty w postaci bardziej ujędrnionej skóry i napiętej linii podbródka czeka się ok. 3-5 tygodni.

Dodajmy, że regularne żucie gumy jest też rodzajem ćwiczenia, które może sprawić, że skóra stanie się bardziej jędrna i nie opadnie, formując drugi podbródek. Żucie gumy wprawia mięśnie w ruch (konkretnie to mięśnie żwacza, skroniowy, skrzydłowy przyśrodkowy oraz skrzydłowy boczny), co może skutkować spalaniem nagromadzonego tłuszczu w obszarze szyjnym. Nie ma jednoznacznych dowodów naukowych na to, że żucie gumy może zmienić wygląd twarzy, jednak metoda ta ma wielu zwolenników. Warto przy tym wybierać gumy bezcukrowe. Nie zaleca się też kilkugodzinnego żucia, ponieważ to może doprowadzić do przeciążenia (w niektórych przypadkach nawet do dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego) oraz przerostu mięśni żwaczy, przez co pojawi się kwadratowa, męska szczęka. Ile zatem żuć gumę? Tu ortodonci zalecają dwie gumy dziennie żute tylko przez 10, maksymalnie 15 minut.

Masaże na podwójny podbródek – ręczny, rollery i gua sha

Naturalne sposoby na zmniejszenie podwójnego podbródka obejmują masaże. Najlepiej masaż wykonywać z użyciem kosmetyków nawilżających, które zawierają określone witaminy i ekstrakty roślinne mogące pomóc ujędrnić skórę. 

Do masażu szukaj produktów oznaczonych jako do ujędrniania lub napinania szyi. Często w ich składzie obecna jest witamina C, ekstrakty z zielonej herbaty, kolagen, kwas hialuronowy i inne nawilżacze.

Masaż najlepiej wykonywać przy porannej i wieczornej pielęgnacji, kiedy nakładasz krem nawilżający. Wystarczy wówczas wykonywać okrężne ruchy od dołu do góry szyi oraz podszczypywać skórę. Pomocne mogą być tutaj masażery przeznaczone do napinania skóry, które stymulują produkcję kolagenu, a to sprzyja uzyskaniu bardziej elastycznej skóry. Żeby jednak tak się stało, masaże należy wykonywać systematycznie.

Masaż na podwójny podbródek może obejmować:

  1. Masaż ręczny z użyciem kremu lub olejku.
  2. Masaż rollerem – do wyboru masz jadeitowy, kwarcowy, z ametystu.
  3. Masaż kamieniem gua sha.

Poniżej pokrótce opisujemy każdą z technik masażu. Warto w tym miejscu wspomnieć o masażu Kobido, który wprawdzie dotyczy liftingu twarzy, ale może przynieść obiecujące efekty w przypadku podwójnego podbródka. Nie zalecamy go wykonywać samodzielnie w domu, ponieważ jest to specjalistyczny masaż wymagający wiedzy i doświadczenia. Jeśli chcesz wiedzieć, na czym polega i jakie masz alternatywy, odnosimy do naszego artykułu: Masaż Kobido, czyli japoński lifting twarzy bez skalpela

Jak wykorzystać gua sha do masażu na podwójny podbródek?

Zacznijmy od końca. Płytka gua sha to specjalny masażer wykonany z naturalnego kamienia. Obecnie jest to jeden z najpopularniejszych gadżetów do masaży twarzy. Przy czym warto odnotować, że daje mocniejszy efekt odmładzający niż rollery, jest też polecana osobom bardziej wprawionym. 

Jak robić masaż szyi gua sha? Najprościej opisać to jako skrobanie skóry, ponieważ wykonujesz krótkie lub długie pociągnięcia, co ma pobudzić krążenie i zwiększyć przepływ krwi, a to – jak wiemy – świetnie działa na ujędrnianie skóry. Masaż szyi gua sha najlepiej wykonywać spokojnie i lekko, pamiętając, że szyja to delikatny obszar. Po zabiegu na szyi pojawią się małe czerwone kropeczki, co jest całkowicie normalne i znikną samoistnie.

Poczytaj więcej, jak używać płytki gua sha i jakie daje efekty:

Jak wykonywać masaż rollerem na podwójny podbródek

Jeśli chodzi o rollery, czyli wałki do masażu twarzy i szyi, to te są prostsze i są dobrą opcją dla osób początkujących. Zaletą używania rollerów jest nie tylko efekt wygładzenia skóry, ale też kojący. Wystarczy właściwie kilka minut, by wykonać odprężający masaż, rozluźniający żuchwę czy szyję, zwłaszcza po ciężkim dniu.

Jaki roller wybrać, jak używać i jakie daje efekty, dowiesz się z artykułu:

Technika masażu klasycznego na podwójny podbródek

Masaże twarzy, szyi i dekoltu wpisują się w profilaktykę antystarzeniową, dlatego warto je wykonywać, nawet jeśli nie masz problemu z podwójnym podbródkiem. Przed wykonaniem masażu nałóż na skórę wybrany kosmetyk, np. olej lub krem.

Prawidłowa technika masażu na podwójny podbródek:

  1. Przytrzymaj jedną ręką podstawę szyi, aby zapobiec rozciąganiu się skóry. Palcami drugiej dłoni przesuwaj od podstawy szyi do zakończenia podbródka, w górę. Wykonaj 10 ruchów na każdy bok i środek szyi (łącznie 30 ruchów).
  2. Złącz dłonie jak do modlitwy. Przyłóż czubki palców do szyi, palce powinny być w miarę prostopadle do szyi (tak jakbyś kładła brodę na małe palce). Wykonuj ruchy masujące w bok, rozłączając dłonie, gładko sunąc po skórze, jakbyś chciała wymasować kark. Zaczynaj od środka i kieruj dłonie na tył.
  3. Unieś głowę lekko do góry i wysuń dolną szczękę do przodu. Oklepuj szyję mocnymi, ale bezbolesnymi ruchami, wierzchem dłoni, skupiając się na obszarze podwójnego podbródka.

Ćwiczenia masujące warto powtórzyć 10 razy. Tak samo jak w przypadku ćwiczeń, warto wykonywać tu kilka serii dziennie, co zapewni jeszcze lepsze efekty.

Pielęgnacja – nawilżanie i modelowanie podbródka

Jak wspomnieliśmy, podwójny podbródek pojawia się w wyniku utraty elastyczności skóry. Może to być związane z wahaniem wagi, wiekiem, czynnikami genetycznymi, a nawet niewłaściwą pielęgnacją. Dlatego też dla zachowania młodego wyglądu warto sięgać po kosmetyki zawierające substancje nawilżające takie jak kwas hialuronowy, skwalan, aloes czy glicerynę. Dodajmy, że to głównie za sprawą działania tzw. nawilżaczy twarz i szyja mają tę samą fakturę i nie różnią się między sobą.

Wybieraj kosmetyki do pielęgnacji szyi i dekoltu, które będą neutralne, jak najbardziej przyjazne dla skóry pod względem składu, tj. bez sztucznych zapachów, barwników, parafiny itd. Zwróć uwagę na wysoką koncentrację składników aktywnych o działaniu nawilżającym i anti-aging.

Na rynku znajdziesz wiele kosmetyków o działaniu nawilżającym i ujędrniającym do pielęgnacji szyi i dekoltu. Wyróżnienie takich produktów ma jak najbardziej sens, ponieważ nie zaleca się używania tego samego kremu do pielęgnacji twarzy i szyi. Bierze się to stąd, że skóra szyi ma zupełnie inne potrzeby, ponadto ma mniej mieszków włosowych, przez co trudniej ją chronić przed promieniowaniem UV. Skóra na twarzy może się przetłuszczać, być przesuszona, gdy pielęgnacja szyi zależy od jej stanu. 

Do pielęgnacji szyi polecane są zwłaszcza:

  • kwas hialuronowy, ponieważ silnie nawilża i pomaga odbudować barierę ochronną skóry
  • aminokwasy, ponieważ stymulują wytwarzanie kolagenu i elastyny
  • retinoidy, czyli pochodne witaminy A, ponieważ działają anti-aging
  • przeciwutleniacze jak witaminy C i E, bo zapobiegają procesom starzenia

Warto zwrócić uwagę na dość ciekawą kategorię produktów, jaką są kosmetyki modelujące owal twarzy. Ich zaletą jest to, że nadają się do masażu, zatem możesz tu wygodnie połączyć pielęgnację z masowaniem. Przykładem takiego produktu jest serum modelujące owal twarzy Botanical Hitech od Ava Laboratorium, które zawiera aż 98% składników pochodzenia naturalnego, w tym taksyfolinę, czyli naturalny czysty antyoksydant, oraz beta-glucan z pędów owsa, który uzupełnia niedobory ceramidów. Dzięki skoncentrowanej formule serum pomaga ujędrnić skórę, co przekłada się na poprawę owalu twarzy i zmniejszenie drugie brody.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź nasz artykuł o pielęgnacji szyi i dekoltu:

Zdrowe nawyki – zadbaj o ruch, dietę i właściwą postawę

Dbanie o skórę i ogólnie wygląd nie może odbywać się w oderwaniu od zdrowej diety. Naturalnemu pięknu nie służy nadmiar tłuszczów, cukru, używki (alkohol, papierosy), a także brak aktywności fizycznej.

Drugi podbródek pojawia się najczęściej u osób, które nie podejmują aktywności fizycznej i jednocześnie spożywają dużo przetworzonego jedzenia bogatego w cukry i tłuszcze.

Tu warto podkreślić, że zawsze warto jak najwięcej się ruszać, ponieważ jest to dobre dla zdrowia i odporności. Aby spalić tkankę tłuszczową, najlepiej wybierać ćwiczenia cardio takie jak jazda na rowerze, aerobik, bieganie. Zaletą sportu jest nie tylko to, że dzięki niemu lepiej wyglądamy, ale też lepiej się czujemy, ponieważ wzrasta produkcja tzw. hormonów szczęścia – endorfin.

Pamiętaj, że nawet niektóre z codziennych czynności, takie jak sprzątanie, zabawa z dziećmi lub praca w ogródku, są aktywnością fizyczną o umiarkowanej intensywności, która może prowadzić do utraty wagi, a w rezultacie przyczyniać się do zmniejszenia podbródka.

Jedz zdrowo – warzywa, owoce i co jeszcze?

W pierwszej kolejności powinnaś zadbać o zbilansowaną dietę, która dostarczy Twojemu organizmowi cennych wartości odżywczych. Nie tylko zadbaj o właściwe produkty, ale też o to, aby nie przekraczać dziennego zapotrzebowania na kalorie, czyli nie jeść więcej, niż potrzebujesz. Ile jeść, w odniesieniu do wieku, wagi i aktywności, obliczysz przy pomocy kalkulatorów dietetycznych dostępnych w internecie.

Wybrane zasady zdrowego odżywiania, które warto wprowadzić do diety:

  1. Skup się na warzywach i owocach.
  2. Zamień białe pieczywo i zwykły makaron na produkty pełnoziarniste.
  3. Jedz chude białko, takie jak drób i ryby.
  4. Wybieraj zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek, awokado i orzechy.
  5. Spożywaj niskotłuszczowe produkty mleczne.
  6. Unikaj przetworzonej i smażonej żywności.
  7. Dodaj do diety produkty bogate w kolagen. O tym, jak naturalnie zwiększyć ilość kolagenu w skórze, dowiesz się z artykułu: Kolagen – poznaj naturalne sposoby na młody wygląd skóry.

Ważna jest również woda, bo to dzięki niej zadbasz o prawidłowe nawodnienie organizmu, co w efekcie przełoży się na zdrowy wygląd i elastyczność skóry. Woda jest też potrzebna, aby utrzymać szczelną i odporną barierę ochronną skóry.

Współczesne badania wykazały, że spożywanie w ciągu dnia litra dobrej jakości wody mineralnej przez 42 dni zwiększa nawilżenie skóry nawet o 14%. 

Postawa ciała – unikaj garbienia i tzw. tech-neck

Równie ważna jest prawidłowa postawa ciała. Dotyczy to każdej sytuacji – gdy siedzisz przy komputerze, gdy rozmawiasz z kimś przez kamerę na telefonie, gdy piszesz smsa, gdy myjesz naczynia, gdy oglądasz telewizję… Zadbaj o to, aby utrzymać prosty kręgosłup. Jeśli korzystasz z urządzeń mobilnych lub czytasz książkę – nie pochylaj głowy. Ekran (lub stronę książki, gazety) miej zawsze przed oczami. Jeżeli korzystasz z komputera stacjonarnego, kluczowe jest odpowiednie ustawienia wysokości krzesła, biurka oraz monitora w taki sposób, aby ekran był na poziomie oczu. No i najważniejsze: nie garb się, czyli staraj się trzymać kręgosłup na kształt litery J, a nie C.

Pisząc o odpowiedniej postawie ciała, musimy wspomnieć o tech-neck. Jest to dość młody termin opisujący bardzo powszechne zjawisko. W kosmetyce oznacza przyspieszenie starzenia skóry na skutek osłabienia mięśni. Prosty przykład: kiedy trzymasz telefon w dłoni, najczęściej patrzysz w dół, przez co więcej mięśni musi pracować. Na dodatek dochodzi do obciążenia cienkich mięśni podskórnych w szyi, przez co szybko traci ona młody wygląd, szybciej też pojawiają się na niej zmarszczki.

Koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tech-neck, w którym wyjaśniamy, jak zadbać o to, aby nie pojawiły się zmarszczki na szyi i podwójny podbródek:

Kosmetolog radzi: Jak zamaskować drugi podbródek – przydatne triki

kosmetolog radzi

Systematyczna pielęgnacja skóry szyi, połączona z ćwiczeniami i masażami to najkorzystniejsza droga do pozbycia się drugiego podbródka. Dzięki tym zabiegom można uzyskać nie tylko satysfakcjonujące, ale i trwałe rezultaty. Co jednak zrobić, jeśli zależy nam na natychmiastowym efekcie? Tutaj z pomocą mogą przyjść sprytne triki makijażowe i stylizacyjne, które pomogą ukryć drugi podbródek i odwrócić od niego uwagę. 

Sposoby, które warto wypróbować to m.in.:

  • kamuflaż – tutaj przydatny może być trik polegający na wykonturowaniu twarzy. Do wykonania kamuflażu potrzebne są korektor, puder i paletka do konturowania. Wybieramy kryjący korektor ciemniejszy o kilka tonów od podkładu i nakładamy go pod żuchwą, od ucha do ucha. Ważne, aby dokładnie rozetrzeć korektor po aplikacji, a następnie utrwalić go sypkim pudrem. Na koniec konturujemy twarz tak, aby odwrócić uwagę od drugiego podbródka, aplikując bronzer na kości policzkowe, boki nosa i skronie, a rozświetlacz na środek czoła i brody oraz czubek nosa;
  • fryzura – warto unikać grzywki i fryzur, które kończą się na linii żuchwy. Dłuższe, rozpuszczone włosy lub kitka świetnie odwracają uwagę od podbródka. Inną opcją jest też wykorzystanie ciekawej spinki lub klamry do włosów, które przyciągają wzrok i dopełniają fryzurę;
  • ubiór – warto unikać bluzek z zaokrąglonym kołnierzykiem. W odwróceniu uwagi od podbródka pomocne są zwłaszcza golfy lub bluzki z dekoltem w serek. Pomocne są również bluzki i sukienki z bufiastymi rękawami.
  • biżuteria – w przypadku podwójnego podbródka korale i krótkie naszyjniki mogą kierować uwagę na szyję. W zatuszowaniu defektów mogą z kolei sprawdzić się długie wisiorki i cienkie kolczyki, które dodatkowo wysmuklają optycznie szyję.

Co zrobić, aby nie mieć drugiego podbródka – podsumowanie

Podwójnego podbródka możesz pozbyć się poprzez ćwiczenia, masaż lub zabiegi medycyny estetycznej. Jeśli Twój podwójny podbródek jest spowodowany przybraniem na wadze, to już sama utrata zbędnych kilogramów może go zmniejszyć lub całkowicie zlikwidować. Najlepszym sposobem na odchudzanie jest zdrowa dieta i regularne ćwiczenia. Kluczowa jest również profilaktyka – nawet jeśli nie masz podwójnego podbródka, warto zadbać o pielęgnację szyi i dekoltu, aby jak najdłużej zachować młody wygląd skóry.

Jeżeli mimo zdrowego odżywiania, wprowadzenia aktywności fizycznej, masaży i ćwiczeń masz problem z drugim podbródkiem, udaj się do lekarza, bo może być to objawem poważniejszego schorzenia (np. choroby tarczycy).

Czy znasz inne metody na podwójny podbródek? A może jakiś kosmetyk wybitnie Ci pomógł w pozbyciu się drugiej brody? Podziel się doświadczeniem w komentarzu!

Przeczytaj także

Antyoksydanty w kosmetykach i ich rola w ochronie przeciwsłonecznej

Antyoksydanty w kosmetykach i ich rola w ochronie przeciwsłonecznej

Najlepsze maseczki dla nastolatków – Ranking TOP 10 w 2022 roku

Najlepsze maseczki dla nastolatków – Ranking TOP 10 w 2022 roku

Dodaj komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany